پورت UPLINK چیست و چه تفاوتی با پورت ساده دارد؟

وقتی صحبت از سوئیچ شبکه می شود، معمولاً در مورد نوع پورت سوئیچ  سوال می کنیم.  اگر از سوئیچ های مدیریت شده در شبکه خود استفاده کرده اید، باید با پورت آپ لینک و پورت ساده آشنا شوید. آیا تفاوتی بین پورت آپ لینک با پورت ساده وجود دارد؟ آیا می‌توان از پورت آپ لینک به عنوان پورت استاندارد استفاده کرد و یا برعکس؟ این پست به شما کمک می‌کند تا با پورت ساده و پورت آپ لینک در سوئیچ های شبکه آشنا شوید.

برای درک پورت آپ لینک و پورت ساده، بهتر است ابتدا انواع سوئیچ و انواع پورت رایج را بشناسیم. با توجه به کاربردها، مدل کار اینترنتی، و سلسله مراتب، می‌توان آن را به لایه هسته، لایه توزیع و لایه دسترسی تقسیم کرد. به همین ترتیب، سوئیچ های هسته، سوئیچ های توزیع و سوئیچ های دسترسی وجود دارند که عملکردهای مختلفی را در یک شبکه ارائه می‌دهند. پورت‌های سوئیچ شبکه بر اساس عملکردها و پیکربندی های مختلف دارای دو دسته اصلی هستند: پورت آپ لینک و پورت ساده (پورت داون لینک).

پورت آپ لینک روی سوئیچ معمولاً یک پورت با سرعت بالاتر است که برای اتصال یک دستگاه به سایر دستگاه‌هایی با سرعت بالاتر در توپولوژی یا شبکه محلی کوچکتر به یک شبکه بزرگتر استفاده می‌شود. در حالی که پورت های ساده صرفاً مجموعه‌ای از پورت‌ها هستند که عمدتاً برای انتقال داده‌های معمولی استفاده می شوند، که از آن ها می توان به پورت  RJ45، پورت  SFP، پورت  +SFP، پورت  SFP28، پورت +QSFP و پورت QSFP28 اشاره کرد. این پورت ها از فیبرها یا کابل های شبکه برای اتصال به شبکه با سرعت های مختلف داده و فواصل انتقال پشتیبانی می‌کنند.

پورت آپ لینک در مقابل پورت ساده: چه تفاوت هایی دارند؟

یک پورت آپ لینک ظاهراً شبیه هر پورت ساده دیگری در سوئیچ یا هاب است. علاوه بر این، اتصال پورت آپ لینک در یک سوئیچ به پورت ساده در کابین سوئیچ دیگر به گسترش اندازه شبکه کمک می کند. اما در واقع، تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد.

آیا می توانم از پورت آپ لینک به عنوان پورت ساده استفاده کنم؟

با افزایش تقاضا برای پهنای باند، موضوعی داغ توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اینکه آیا می‌توان از پورت‌های آپ لینک روی سوئیچ به عنوان پورت‌های ساده استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با پورت اشتراکی و پورت دو منظوره آشنا شویم و سپس به پاسخ این سوال برسیم.

پورت مشترک و پورت دو منظوره

برخی از تجهیزات شبکه قدیمی‌تر به ویژه یک پورت ساده را در کنار پورت آپ لینک پیکربندی کرده و این دو را به صورت یک جفت به هم مرتبط می‌کنند. به طور خاص، منطق سخت افزاری سنتی این محصولات از اتصالات به پورت آپ لینک یا پورت ساده مشترک پشتیبانی می‌کند، اما نه هر دو. اتصال دستگاه‌ها به هر دو درگاه یک دستگاه پورت مشترک، عملکرد صحیح دستگاه را متوقف می‌کند. امروزه، بسیاری از تجهیزات شبکه یک پورت دو منظوره ارائه می دهند که بسته به نوع دستگاه متصل به آن، می‌تواند به عنوان یک آپ لینک یا یک پورت ساده عمل کند.

یک آپ لینک دو منظوره ترکیبی از یک پورت مسی 10 / 100 / 1000TX و یک پورت اترنت گیگا بایتی مبتنی بر SFP است. در هر زمان می‌توان یکی از این دو پورت را استفاده کرد. این انعطاف پذیری ناشی از اضافه شدن آپ لینک امکان استفاده از انباشته هایی با چگالی بالا و مبتنی بر فیبر بالا را فراهم می‌کند. آپ لینک‌های دو منظوره همچنین یک محفظه کامل دوبلکس با سرعت گیگا بایتی را برای یک انباشته ارائه می‌دهند. این موضوع به این معناست که ما می‌توانیم از پورت آپ لینک به عنوان یک پورت ساده بر اساس نیازهای خاص استفاده کنیم.

چگونه از پورت آپ لینک به عنوان پورت ساده استفاده کنیم؟

اکنون که مشخص شده است که ما می‌توانیم از پورت آپ لینک به عنوان پورت ساده استفاده کنیم، جزئیاتی وجود دارند که باید به آنها توجه کنیم. برای پورت‌های آپ لینک فیبری، به عنوان مثال SFP+ / SFP، پورت‌هایی هستند که سازنده آن از شما انتظار دارد یک سوئیچ اصلی را در طبقه دیگری یا در ساختمانی دیگر یا جایی خیلی دورتر برای اجرای مسی، آپ لینک کنید. از این نظر، هیچ چیز غیرعادی در مورد پورت آپ لینک در مقابل پورت استاندارد وجود ندارد. پورت‌های آپ لینک RJ45، معمولاً به صورت متقاطع سیم کشی می‌شوند، بنابراین  بین آن ها و پورت‌های سوئیچ ساده RJ45 تفاوتی فیزیکی وجود دارد.

 

تماس با ماwhatsapp